Quantcast

Group Admins

Netherlands

Public Group active 2 hours, 5 minutes ago

Windows farmers in The Netherlands

Waar haal jij je onderdelen vandaan? (11 posts)

← Group Forum   Group Forum Directory
  • Avatar Image isneaker said 1 year ago:

Ik vroeg me af waar jullie je onderdelen vandaan halen bij het maken van de WindowFarm. Wat voor onderdelen hebben jullie gebruikt?

Hoe ziet het flessensysteem eruit, welke flessen zijn er gebruikt, hoe heb je de flessen opgehangen etc..

Ben benieuwd of het hier een beetje leeft.

• Avatar Image maarten said 5 months, 3 weeks ago:

Ik ga er binnenkort ook een maken. Ben ook al even bezig met het zoeken naar geschikte winkels om onderdelen te halen. Ik denk dat 90% wel te halen is bij de gamma/praxis en een aquariumzaak. Ben alleen nog op zoek naar een ‘hydroponische winkel’ voor de rest van de onderdelen (woon zelf in Rotterdam).

• Avatar Image Bas said 5 months ago:

Hoi maarten, ik woon ook in rotterdam en ben me sinds vandaag eens aan het inlezen of dit iets voor me is. Heb je die winkel al gevonden en zit er een in de buurt?

• Avatar Image burt said 5 months ago:

Mijn windowfarm begint vormen aan te nemen. Hier zoal wat ik gekocht heb:

Kleikorrels – hebben ze overal. De kleinste zak die ik kon vinden was nog steeds 10x te veel, kost ongeveer 5 euro.

Luchtpompje – Een meneer in de dierenwinkel bleef erop hameren dat het een flutpompje van niks was, en dat ik vast een grotere moest hebben, maar toch gekocht voor 7,50 euro. Ik kreeg ‘m niet echt uitgelegd dat het voor een airlift was. Iets van 2 Watt, super stil (tenzij ‘ie ergens tegenaan ligt), pompt eerder teveel dan te weinig water omhoog.

Groei-spul: Eerst in een grote bouwmarkt met een flinke tuinafdeling (Plan-It Eindhoven), gevraagd naar voedingstoffen voor hydrocultuur. Mevrouw legde uit dat ik beter naar een tuincentrum kon gaan. Daar smeerde ze mij een fles aan voor 6 euro die ook bij de Plan-It in het schap stond. Het merk kan ik nog opzoeken, maar ik heb het nog niet gebruikt, dus ik heb er nog geen mening over.

Reservoir: Plastic bak bij de Kwantum. 3 euro ofzoiets. Zaak hier was dat ik zo veel mogelijk liter (heb nou 9) wilde in een vorm die in mijn kastje past.

Rubber (plastic?) slangen, verloopjes en t-stukjes: Plan-It (niet bij andere bouwmarkten, best vreemd). Dunne slang van 6mm buitendiameter (4 binnen denk ik) was 14 cent per meter(!) en dikkere (9mm buiten, 6 binnen) was 50ct per meter. Verloopstukjes zijn dan 2,45 ofzoiets per 2.
    Bij de Plan-It heb ik ook kettingen gekocht (van 2,5 m, was goedkoper dan per strekkende meter), kostte 2,65 per ketting geloof ik. Maar als geld een issue is, of je wilt gewoon een prototype bouwen, kan je ook touw, snoer, kattendarm of iets anders naar keuze gebruiken.

Ik heb geen flessen gebruikt maar mandjes die ik bij de Xenos heb gekocht. Zie http://our.windowfarms.org/?p=13344, ze waren afgelopen week in de bonus van 5 euro naar 50 cent (ze zijn ook wel echt lelijk, slecht ontworpen en enorm onhandig, tenzij je er een windowfarm van wil bouwen). Als je gewoon flessen wil gebruiken kan je kiezen tussen 1L, 1,5L of 2L flessen. Ik zou zelf neigen naar de 1,5L. Welke maakt niet zoveel uit. Sommige flessen hebben een ‘taille’ (Albert Heijn spa flessen), of anderzijds gekke vormen (CocaCola). Dat kan handig zijn voor bevestiging of hoe je de netcups erin zet. Of onhandig of lelijk. Wat je kiest zal dus een beetje afhankelijk zijn van hoe je het precies aan wilt pakken.

Ik ben aan het overwegen een, twee of drie van deze lampen te kopen: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=610325, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Als iemand suggesties heeft, houd ik me aanbevolen. De meeste lampen vind ik maar duur…! (En warm, ze hangen veel te dicht bij mijn gordijn om echt warm te worden!!)

Om zaadjes te starten heb ik een bak vermiculiet gekocht bij de dierenwinkel. Het is een bakje (zo’n zelfde plastic bakje als van de afhaalchinees) met kattenkruid erin. Je moet er een mok water in gooien en dan komt het kattenkruid uit. Dat duurt een paar weken, en het vermiculiet kan je hergebruiken. Bij de bouwmarkt kon ik geen los vermiculiet vinden, maar bij een tuincentrum heb ik nog niet gekeken.

• Avatar Image Jeroen Lassche said 5 months ago:

Je spreekt een aardig woordje Nederlands ‘user Burt’ ;-) Ik ben erg benieuwd naar wat foto’s als je bezig bent. Ben je van plan de airlift met de voetbalpompnippels te maken of met een t-stukje en een hangend reservoir?

• Avatar Image Josh van der Hoorn said 4 months, 3 weeks ago:

Hallo burt,

Ik zag de foto van de mandjes of emmertjes die je gekocht hebt bij Xenos. Kan je me vertellen van wat voor matriaal ze zijn. Zo te zien zijn ze verzinkt, dit kan nl. problemen opleveren met de voeding voor je planten.

• Avatar Image Rogier said 1 week, 2 days ago:

Hallo allemaal. Ik ben ook van plan om een window farm te bouwen. Het standaard ontwerp met de flessen vind ik echter niet zo mooi, dus ik denk dat ik wat ander onderdelen bij elkaar ga zoeken.
    Ik ben een beetje aan het rond kijken waar ik mijn onderdelen vandaan kan halen. Ik woon ook in Eindhoven, dus ben al bij de Plan-It geweest. Slangen hebben ze daar inderdaad wel, ook T-stukken (al zijn deze wel erg duur vind ik, 2,50 voor 2 van de kleinste maat). Wat ze daar niet hebben zijn starre heldere buizen voor de airlift. Weet iemand waar deze te vinden zijn?

Wat betreft de pomp, maakt het veel uit welke je hiervoor pakt? Bij de Discus dierenwinkel en Tuincentum Veldhoven hebben ze elk 5 of 6 verschillende pompjes. Kan ik gewoon de goedkoopste van 6 tot 8 euro gebruiken? Of kan ik beter een iets duurdere pakken (15 euro) met twee aansluitingen, zodat ook het reservoir belucht kan worden?

• Avatar Image Ankie van der Padt said 5 days, 11 hours ago:

Hoi Rogier
    Ik heb inderdaad bij de Plan it geen starre heldere buizen gevonden. Ik heb het toen geprobeerd met de soepele, maar dit werkte niet. Soms ging het even goed.. maar na een minuut vlogen de bellen alweer het waterreservoir in. Ik raad je echt aan om het T-valve systeem te gebruiken. Na het uittesten van meerdere systemen bleek dit in een keer te werken. Via deze link vind je een goede uitleg: http://our.windowfarms.org/2011/11/16/t-valve-airlift/
    Ik ga nog proberen om een bredere slang erop aan te sluiten, mijn systeem pompt nog maar kleine druppeltjes naar boven en ik hoop zo grotere hoeveelheden naar boven te vervoeren.

Ik heb een duurder pompje gekocht omdat ik toevallig in een dierenwinkel was waar ze die allen maar hadden. Je pompje hoeft echt niet hard te kunnen blazen, ik heb zo’n verstelknopje moeten kopen omdat hij anders zo hard ging blazen dat het systeem langs de druppels water blies. Dus ik zou gewoon voor de goedkope gaan en het bonnetje goed bewaren ;) .

• Avatar Image Rogier said 8 hours, 5 minutes ago:

Hey Ankie, bedankt voor je reactie.
    Het T-valve systeem had ik ook gevonden, lijkt me een stuk makkelijker op te zetten. En je hebt geen naald die kan gaan roesten. Nadeel is wel dat je een hangend reservoir nodig hebt, of in ieder geval een waar je onderaan water kan af tappen. Daarom lijkt mij het pulse-pump systeem wel interessant. http://our.windowfarms.org/2011/01/26/low-water-level-pulser-pump/ Dit syteem kan je gewoon op de bodem van een emmer of grote vaas leggen, waardoor het makkelijk is om een groot reservoir te gebruiken (dus minder vaak bijvullen). Zo te zien is het wel langzamer dan een T-valve, dus ik moet er nog eens goed naar kijken.

Jammer dat starre buizen moeilijk te vinden zijn, ik vermoed dat je hiermee een betere airlift krijgt, die meer water verplaatst. Maar dan probeer ik het maar met soepele ;) Welke afmeting heb je gebruikt? Ik denk dat ik 6mm ID, 9mm OD ga gebruiken. Zou het nog verschil uit maken of je groene of heldere buizen gebruikt, qua algen groei? Of heb je hier sowieso weinig last van?

Goed om te weten dat de pomp niet zo sterk hoeft te zijn. Ik ga dan maar voor de goedkoopste waar nog wel een regel knop aan zit.

• Avatar Image Rogier said 7 hours, 56 minutes ago:

Overigens, ik heb bij de Action 4 van deze bloempotten gekocht http://www.elho.nl/3058/collectie/bekijk-onze-collectie/outdoor/green-basics/green-basics-grow-set.html?kleur=68%20513%20527%20150%2000
    Waren maar 1,29 per stuk, dus ik ben denk ik niet veel duurder uit dan wanneer ik nog verf zou moeten kopen om de flessen te verven. En ik heb geen netcups nodig, kan de hydro korrels zo er in doen.
    Met een stevige waslijn en wat klemmen kan ik zo wel een aardig systeem in elkaar zetten denk ik 8)

• Avatar Image Bram said 2 hours, 5 minutes ago:

He Rogier,

dat blog over de pulse pump komt op mij nogal complex over, zelf heb ik een T-stuk op de bodem van een emmer liggen met een 1-wegs ventiel waardoor water de buis in kan stromen, ‘s erg simpel en werkt hier nu al maanden redelijk stabiel (soms raakt het 1-wegs ventiel verstopt en krijg je bubbels, maar dat zijn uitzonderingen)