Mijn windowfarm begint vormen aan te nemen. Hier zoal wat ik gekocht heb:
Kleikorrels – hebben ze overal. De kleinste zak die ik kon vinden was nog steeds 10x te veel, kost ongeveer 5 euro.
Luchtpompje – Een meneer in de dierenwinkel bleef erop hameren dat het een flutpompje van niks was, en dat ik vast een grotere moest hebben, maar toch gekocht voor 7,50 euro. Ik kreeg ‘m niet echt uitgelegd dat het voor een airlift was. Iets van 2 Watt, super stil (tenzij ‘ie ergens tegenaan ligt), pompt eerder teveel dan te weinig water omhoog.
Groei-spul: Eerst in een grote bouwmarkt met een flinke tuinafdeling (Plan-It Eindhoven), gevraagd naar voedingstoffen voor hydrocultuur. Mevrouw legde uit dat ik beter naar een tuincentrum kon gaan. Daar smeerde ze mij een fles aan voor 6 euro die ook bij de Plan-It in het schap stond. Het merk kan ik nog opzoeken, maar ik heb het nog niet gebruikt, dus ik heb er nog geen mening over.
Reservoir: Plastic bak bij de Kwantum. 3 euro ofzoiets. Zaak hier was dat ik zo veel mogelijk liter (heb nou 9) wilde in een vorm die in mijn kastje past.
Rubber (plastic?) slangen, verloopjes en t-stukjes: Plan-It (niet bij andere bouwmarkten, best vreemd). Dunne slang van 6mm buitendiameter (4 binnen denk ik) was 14 cent per meter(!) en dikkere (9mm buiten, 6 binnen) was 50ct per meter. Verloopstukjes zijn dan 2,45 ofzoiets per 2.
Bij de Plan-It heb ik ook kettingen gekocht (van 2,5 m, was goedkoper dan per strekkende meter), kostte 2,65 per ketting geloof ik. Maar als geld een issue is, of je wilt gewoon een prototype bouwen, kan je ook touw, snoer, kattendarm of iets anders naar keuze gebruiken.
Ik heb geen flessen gebruikt maar mandjes die ik bij de Xenos heb gekocht. Zie http://our.windowfarms.org/?p=13344, ze waren afgelopen week in de bonus van 5 euro naar 50 cent (ze zijn ook wel echt lelijk, slecht ontworpen en enorm onhandig, tenzij je er een windowfarm van wil bouwen). Als je gewoon flessen wil gebruiken kan je kiezen tussen 1L, 1,5L of 2L flessen. Ik zou zelf neigen naar de 1,5L. Welke maakt niet zoveel uit. Sommige flessen hebben een ‘taille’ (Albert Heijn spa flessen), of anderzijds gekke vormen (CocaCola). Dat kan handig zijn voor bevestiging of hoe je de netcups erin zet. Of onhandig of lelijk. Wat je kiest zal dus een beetje afhankelijk zijn van hoe je het precies aan wilt pakken.
Ik ben aan het overwegen een, twee of drie van deze lampen te kopen: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=610325, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Als iemand suggesties heeft, houd ik me aanbevolen. De meeste lampen vind ik maar duur…! (En warm, ze hangen veel te dicht bij mijn gordijn om echt warm te worden!!)
Om zaadjes te starten heb ik een bak vermiculiet gekocht bij de dierenwinkel. Het is een bakje (zo’n zelfde plastic bakje als van de afhaalchinees) met kattenkruid erin. Je moet er een mok water in gooien en dan komt het kattenkruid uit. Dat duurt een paar weken, en het vermiculiet kan je hergebruiken. Bij de bouwmarkt kon ik geen los vermiculiet vinden, maar bij een tuincentrum heb ik nog niet gekeken.